مقالات آموزشی

خواص آب زرشک

خواص آب زرشک

خواص آب زرشک دارویی مفید برای سلامتی

زرشک درآب زرشک یکی از فرآورده های بسیار ارزشمند که از زرشک تهیه می شود و به روشهای مختلفی تهیه می شود.

یکی از گیاهان مفید که امروزه بیشتر ما آن را در ردیف خشکبار قرار می دهیم زرشک است. زرشک گیاهی است با درختچه های خاردار ، که بیشتر در باغات به عنوان حصار استفاده می شود.

زعفران پفکی ارگانیک ایجان پاک شده، یکدست، محصول امسال و مخصوص صادرات است و در وب سایت سوپر زعفران موجود می باشد.این محصول کاملا تضمینی است و پس از خرید اینترنتی زرشک پفکی، تنها با یکبار مصرف آن به مشتری دائمی اش تبدیل می شوید.

سخنان مدیریت وب سایت سوپرزعفران درباره خرید اینترنتی زرشک:

 

در این مطلب به بررسی خواص زرشک و انواع فراورده های آن از جمله آب زرشک می پردازیم.

فهرست مطالب

خواص آب زرشک چیست؟ آیا زرشک خاصیت دارویی دارد؟

زرشک یک خوراکی مفید با رنگ قرمز است که طعمی ترش و کمی مایل به تلخی دارد. این گیاه ارزشمند به دلیل داشتن ماده ای به نام بربرین خواص دارویی فراوان دارد. قبل از آنکه با خواص و فرآورده های زرشک آشنا شویم بهتر است از لحاظ گیاه شناسی آن را بهتر بشناسیم.

تیپ شناسی گیاه زرشک

خواص آب زرشک

ایران جزو مناطقی است که از لحاظ تنوع ژنتیکی گیاهان به ویژه در زمینه گیاهان باغی از جایگاه مطلوبی در میان کشورهای جهان قرار گرفته است.

برای  خرید اینترنتی زرشک پفکی کلیک کنید

زرشک یکی از این ریز گیاهان است که در ایران به صورت وحشی می روییده است.  اکنون در مناطق مختلف و به صورت عمده در خراسان جنوبی کشت می شود . زرشکی که در مناطق مختلف کشت می شود از لحاظ تیپ شناسی و خصوصیات ظاهری متفاوت است.

زرشک دارای درختچه ای به طول یک الی سه متر است که به رنگ های قرمز، زرد و قهوه ای دیده شده است. برگهای آن بیضی شکل و دندانه های اره مانند با میوه ای ترش و قرمز رنگ دارد که اواخر بهار یا اوایل تایستان شروع به گل دهی می کند.

زرشک بومی مناطق معتدل اروپا، آسیا و آمریکا است. زرشکی که در ایران کشت می شود بیشتر بومی خراسان جنوبی است. گونه های زرشک کشت شده در ایران زرشک زر افشانی و زالزالکی است. از دیگر گو نه هایی که به ثبت رسیده ، زرشک خراسانی ، زرشک راست خوشه ، زرشک ژاپنی و زرشک معمولی است.

برای مطالعه کلیک کنید: انواع زرشک چیست؟

خواص دارویی گیاه زرشک

خواص آب زرشک

زرشک بی دانه به خاطر رنگ مطلوب و طعم دلنشینی که دارد سالهاست که پای ثابت  سفره های مهمانی ایرانیان است و در انواع غذا ها از جمله کوفته ، برنج ، آش و … چه با هدف بهره گیری از طعم و چه به خاطر رنگ دلنشین آن همواره مورد توجه بوده است.

زرشک یک گیاه دارویی است که اندام های مختلف آن دارای ترکیبات مفیدی می باشد بطوری که گفته می شود برگ زرشک حاوی ترکیباتی است که کمبود ویتامین c را جبران می کند. میوه زرشک حاوی ترکیبات با ارزشی همچون فنولوئیدها ، آنتو سیانین ها، اسید سیتریک ویتامین c  و ده ها ترکیب مفید دیگر است که برخی حتی شناسایی نشده اند.

در میوه زرشک حدود 4 درصد مواد قندی، پکتین فلانولوئیدها و ترکیبات آلکالوئیدی یافت می شود و همین طور انواع اسیدهایی همچون اسید تارتاریک، اسکوربیک و سیتریک نیز در آن وجود دارد.

برای مطالعه کلیک کنید: تفاوت زرشک پفکی و زرشک دانه اناری چیست؟

فرآورده های زرشک و مصارف آن

زرشک چه به صورت رسیده باشد و چه به صورت نارس باشد همواره فراورده های زیادی از آن تهیه می شود. که البته این فرآورده ها بیشتر مصرف داخلی داشته و بیشتر در مقیاس خانگی تهیه و مصرف می شود .

زرشک در انواع غذا ها

همانطور که گفته شد یکی از کاربردهای عمده زرشک در غذا ها است که از طعم ترش و رنگ زیبای آن بهره برده می شود و در انواع غذا های ایرانی استفاده می شود.

آب زرشک

خواص آب زرشک

یکی از فرآورده های بسیار ارزشمند که از زرشک تهیه می شود آب زرشک است که به روشهای مختلفی تهیه می شود.

همه ما حتی یک بار هم که شده از آب میوه فروشی ها ، آب زرشک را تهیه کرده ایم یا حداقل آن را در منوی آب میوه فروشی دیده ایم. به دلیل خواص زیادی که آب زرشک دارد افراد زیادی تمایل دارند که خود در منزل آن را تهیه کنند.

از جمله خواصی که آب زرشک دارد می توان به خاصیت کاهش دهنده وزن و لاغر کنندگی آن اشاره کرد. همچنین آب زرشک خاصیت تنظیم کنندگی قند خون را دارد. اطبا طب سنتی مصرف آب زرشک به همراه گیاه خار مریم را جهت تنظیم قند خون هم ردیف با مصرف انسولین می دانند.

یکی دیگر از خواص اعجاب انگیز آب زرشک کنترل قند خون است . در واقع آب زرشک برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. اما در مصرف همزمان آب زرشک و داروهای پایین آورنده قند خون باید احتیاط کرد.

از دیگر فواید آب زرشک ، به ارزش آن در پایین آوردن فشار خون می توان اشاره کرد. البته اگر این آب زرشک بدون مصرف نمک باشد. مصرف همزمان آب زرشک و نمک برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می برند مفید است.

آب زرشک حاوی عناصری است که با تنظیم غلظت یون کلسیم سبب محافظت از بافت قلب در برابر سکته می شود.

آب زرشک حاوی مواد قابض کننده ای است که خاصیت ضد اسهال دارد . همچنین آب زرشک می تواند در کاهش علائم تهوع و استفراغ نیز مفید باشد. این خاصیت به خصوص برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است.

یکی دیگر از خواص اعجاب آور این گیاه ارزشمند خاصیت ضد عفونی کننده آن است چرا که زرشک به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن با عفونت هایی همچون عفونت دستگاه ادراری ، عفونت های قارچی دستگاه تناسلی زنان و … مبارزه می کند.

طرز تهیه آب زرشک

آب زرشک به دو روش تهیه می شود:

روش اول: 250 گرم زرشک را شسته و در ظرفی غیر فلزی به مدت 24 ساعت بخیسانید . بعد از اتمام این مدت زمان آب حاوی زرشک را در مخلوط کن بریزید . سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید و آن را در ظرف شیشه ای نگهداری کنید.

روش دوم: مقداری زرشک به وزن یک کیلو گرم را پاک کرده و بشویید. در ظرفی 4 الی 5 لیتر آب ریخته و آن را روی شعله گاز بگذارید تا به جوش آید . سپس آن را از روی شعله بردارید و زرشکهای پاک شده را داخل آب ریخته و به مدت 24 ساعت آن را کنار بگذارید. بعد از این زمان مخلوط آب و زرشک را از صافی عبور دهید. آب زرشک شما آماده است.

سایر فرآورده های زرشک

از دیگر فرآورده های زرشک می توان به لواشک و مرباجات و ترشیجاتی  که از زرشک تهیه می شود اشاره کرد. در تهیه لواشک و مربا جات از زرشک رسیده و برای تهیه ترشی زرشک از میوه نارس آن استفاده می شود. همچنین برای تهیه سوهان عسلی نیز از زرشک استفاده می شود.

برای مطالعه کلیک کنید: مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک چیست؟

خواص آب زرشک – خواص آب زرشک – خواص آب زرشک

خواص آب زرشک – خواص آب زرشک – خواص آب زرشک

خواص آب زرشک – خواص آب زرشک – خواص آب زرشک

خواص آب زرشک – خواص آب زرشک – خواص آب زرشک

دیدگاهتان را بنویسید