مقالات آموزشی

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک چیست؟

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک

کاشت داشت برداشت زرشک دارای مراحلی است و به شرایط و امکانات خاصی نیاز دارد.
ایران یکی از تولید کنندگان اصلی زرشک در جهان است. زرشک بی دانه یا زرشک پلویی و زرشک دانه دار در ایران به خصوص در منطفه خراسان کشت و به سراسر دنیا صادر می شود.

زرشک پفکی ارگانیک ایجان پاک شده، یکدست، محصول امسال و مخصوص صادرات است و در وب سایت سوپر زعفران موجود می باشد.این محصول کاملا تضمینی است و پس از خرید اینترنتی زرشک پفکی، تنها با یکبار مصرف آن به مشتری دائمی اش تبدیل می شوید.

سخنان مدیریت وب سایت سوپرزعفران درباره خرید اینترنتی زرشک:

 

در این مطلب شرایط کاشت داشت برداشت زرشک را به طور کامل توضیح داده ایم.

فهرست مطالب

شرایط لازم برای کاشت داشت زرشک

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک

زرشک گیاهی از راسته آلاله ها و جزو تیره زرشکیان است. گیاه زرشک در دسته بندی های مربوط به زمان تشکیل گل در زمره گیاهان روز بلند قرار می گیرد.
زرشک گیاهی چند ساله است که در نیمکره شمالی از گذشته کشت آن مرسوم بوده است. مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک در این مطلب آورده شده است.
در ایران دو نوع زرشک می روید یکی زرشک بی دانه که اهمیت تجاری دارد و به زرشک پلویی هم معروف است و دیگری زرشک دانه دار که بیشتر جنبه تزئینی دارد.

برای  خرید اینترنتی زرشک پفکی کلیک کنید

در ایران، یکی از مناطقی که سطح بالایی در کشت زرشک دارد منطقه خراسان است که زرشک بی دانه در آن کشت می شود. علاوه بر خراسان در آذربایجان ، تهران و اصفهان نیز زرشک کشت می شود. کاشت درختچه زرشک در ایران صورت می گیرد و این درختچه ها بیشتر در مناطق جنوبی خراسان دیده می شود.

برای مطالعه کلیک کنید: تفاوت زرشک پفکی و زرشک دانه اناری چیست؟

دمای مناسب کشت زرشک

دمای 15- 18 درجه سانتیگراد دمایی مناسب برای رشد رویشی گیاه زرشک است . ماههای فروردین و اردیبهشت ، ماههای آغاز رشد رویشی گیاه زرشک و به کاربردن روشهای داشت زرشک  است.

دمای مناسب میوه دهی این گیاه 19- 23 درجه سانتیگراد است. این گیاه نسبت به سرما و زمستانهای طولانی مقاوم است و در دمای 7-11 درجه سانتیگراد ، گیاه در خواب می رود.در این موقع مراحل کاشت و داشت زرشک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

خاک و زمین مناسب درکشت زرشک :

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک

عوامل زیادی در رشد مطلوب گیاه زرشک اهمیت دارد .( کاشت و برداشت زرشک نکاتی  دارد.) از  جمله PH  خاک ، جنس خاک ، میزان آبیاری ، مواد معدنی و نمکهای موجود در خاک . بهترین و مناسبترین خاک برای رشد زرشک خاکهای آهکی لومی یا شنی لومی است. زرشک حتی می تواند خاک قلیایی با  PH  9 را نیز تحمل کند.

زرشک نسبت به شوری خاک مقاوم است و اگرچه که در خاکهای غنی از مواد معدنی می تواند رشد مطلوب تری داشته باشد ولی نسبت به خاک های ضعیف نیز مقاوم است. کاشت داشت  برداشت زرشک دارای چند مرحله است.

دفعات آبیاری در کاشت زرشک :

زرشک یک گیاه مقاوم به کم آبی است ولی چنانچه از شرایط خوب آبیاری برخوردار باشد می تواند میوه هایی  گوشتی تر و بزرگ تر به بار آورد. دور آبیاری مورد نیاز در مرحله داشت زرشک ، برای رشد گیاه زرشک 10 – 12 روز است که البته بسته به شرایط خاک و هوای منطقه این دفعات آبیاری تغییر می کند.

از آنجایی که زرشک یک گیاه مقاوم به کم آبی است در مناطق کم آب و خشک شهرستان های جنوبی خراسان ، افراد زیادی به کشت زرشک روی آورده اند و از این طریق هزینه های زندگی خود را تامین می کنند. میزان آب مورد نیاز زرشک در یک دوره رشد 9900 متر مکعب در هر هکتار است. کاشت زرشک در گلدان نیز صورت می گیرد که در مطالب بعدی به آن پرداخته می شود.

بارها دیده شده است در سال های خشک سالی و خشک شدن چاه آب و عدم امکان آبیاری درختچه های زرشک ، این گیاه زنده مانده و از نزولات جوی و رطوبت خاک نیاز آبی خود را رفع می کند.

علی رغم اینکه زرشک گیاهی کم توقع از لحاظ آبیاری است اما در سه چهار سال اول بسته به شرایط آب و هوایی منطقه باید هر 7-8 روز آبیاری شود و البته کمبود آب در هر مرحله از داشت زرشک می تواند به کاهش عملکرد منجر شود.

بهترین منطقه کاشت زرشک

کاشت و داشت زرشک در ارتفاعات و به خصوص مناطقی که در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا هستند و همچنین مناطقی که دارای زمستان های طولانی است ، نتیجه بهتری خواهد داد . نوع وحشی گیاه زرشک در دامنه های جنوبی شمال البرز تا فیروز کوه و طالقان و میانه و در ارتفاعات 1000 تا 2000 متری می رویند .کاشت و داشت  زرشک که در قائنات رشد می کند ، نوع پرورشی و بی دانه است و بسیار مرغوب بوده و صادر می شود.

برای مطالعه کلیک کنید: انواع زرشک چیست؟

کود دهی زرشک

برای تقویت بستر کاشت و برداشت  زرشک اقدام به کود پاشی در اطراف ریشه گیاه می کنند . برای همین منظور هم از کودهای دامی و هم از کود های شیمیایی مانند فسفات آمونیوم استفاده می شود.

میزان برداشت

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک

میزان باردهی گیاه زرشک در سال های اول کاشت زرشک متفاوت از سال های بعدی است بطوری که در سال اول و مرحله اول کاشت زرشک محصول چندانی ندارد و به تدریج و طی سال ها میزان باردهی افزایش پیدا می کند در واقع از سال پنجم میزان عملکرد گیاه زرشک اقتصادی می شود و در سال هفتم این میزان به دو تن در هکتار  می رسد .

به تدریج که گیاهچه افزایش سن پیدا کند محصول آن در هر سال بیشتر می شود به طوری که در سالهای چهار دهم تا بیست و پنجم به اوج خود می رسد. و هردرختچه گیاه زرشک می تواند تا سن 85 سالگی بار دهد.

آفات زرشک

زرشک هم همانند سایر محصولات باغی از حمله حشرات و آفات در امان نبوده و گاه مورد هجوم این حشرات مزاحم قرار می گیرد. در مرحله داشت زرشک از جمله آفات و بیماری های این گیاه می توان به سن زرشک ، شته زرشک ، پروانه تخم انگشتری ، پروانه برگ خوار ، کنه قرمز زرشک ، زنبور شاخک دار زرشک ، قارچ زنگ سیاه گندم و قارچ سفیدک زرشک اشاره کرد.

کاشت زرشک دیم نیز یکی از روشهای کاشت آن محسوب می شود چرا که زرشک گیاه کم توقعی است و نیاز به آبیاری کمی دارد.

 

روش تکثیر زرشک

هنگام کاشت زرشک متداول ترین شیوه تکثیر زرشک ، تکثیر از طریق پاجوش است. پا جوش های دو تا سه ساله را که دارای ریشه زیادی  است به طول شصت تا هفتاد سانتی متر از گیاه مادری جدا کرده و در زمینی که از قبل آن را آماده کرده اند می کارند.

درخت زرشک در مرحله کاشت داشت و برداشت زرشک دارای سه نوع متفاوت از پاجوش می باشد که این تقسیم بندی در زیر آورده شده است :

1- پاجوش یک ساله با ضخامت قطری به اندازه کمتر از نیم سانتی متر و به رنگ زرد متمایل به قرمز

2- پاجوش دو ساله با ضخامت قطری به اندازه یک سانتی متر به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز

3- پاجوش سه ساله که رنگ قهوه ای داشته دارای شیارهای خاکستری مایل به نقره ای است.

 

مراحل داشت زرشک

مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک

مراحل داشت زرشک در اوایل بهار فصل رشدش آغاز می شود و هنگام آبان موقع برداشت این محصول می باشد. همزمان با رشد جوانه های برگ بر شاخه های جوان رشد این گیاه در فروردین ماه شروع می شود.

ساقه های جوان از همان ابتدای فروردین تا اواخر خرداد و اویل تیرماه رشد می کند و به تدریج که گرمای هوا شدید می شود رشد ساقه های جوان نیز متوقف شده و گیاه وارد فاز گلدهی و زایشی می شود.مراحل کاشت  داشت و برداشت زرشک در این مطلب آورده شد.

برای مطالعه کلیک کنید: خواص آب زرشک

دیدگاهتان را بنویسید