ایجان زعفران

آشنایی با انواع زرشک خواص آن

انواع زرشک ایرانی و خواص آن

انواع زرشک ( تفاوت زرشک سیاه با قرمز ) با خواص بسیار به دلیل رنگ زیبا و طعم عالی در غذا های مختلف استفاده می شوند.

در این مطلب با انواع زرشک از جمله زرشک پفکی، زرشک دانه اناری، زرشک سیاه و تفاوت زرشک سیاه با قرمز و خواص زرشک آشنا می شوید.

زرشک پفکی ارگانیک ایجان پاک شده، یکدست، محصول امسال و مخصوص صادرات است و در وب سایت سوپر زعفران موجود می باشد.این محصول کاملا تضمینی است و پس از خرید اینترنتی زرشک پفکی، تنها با یکبار مصرف آن به مشتری دائمی اش تبدیل می شوید.

سخنان مدیریت وب سایت سوپرزعفران درباره خرید اینترنتی زرشک:

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

فهرست مطالب

آشنایی با گیاه زرشک

زرشک یک گیاه دولپه ای است که در عربی به نام های عقده، عود الربح خوانده می شود. زرشک دارای درختچه ای است با ارتفاع 3- 1.5 متر . زرشک در طبیعت به صورت درختچه هایی با شاخه های افراشته است. گل های آن به رنگ زرد است . میوه زرشک ، آبدار و ترش و قرمز رنگ است نژادهای پرورشی زرشک به رنگهای زرد ، آبی تیره و بنفش هم دیده شده است. انواع زرشک خواص دارویی فراوانی دارد.

انواع زرشک ایرانی و خواص آن

تولید کنندگان زرشک چه استان هایی هستند؟

در ایران در بسیاری از استان ها از جمله خراسان ، تهران و آذربایجان انواع زرشک کشت می شود ولی از این بین خراسان رضوی سکان دار کشت زرشک است و به جرات می توان گفت بهترین زرشکها در خراسان جنوبی تولید می شود. تولیدکنندگان زیادی در خراسان به تولید زرشک اشتغال دارند. بیشترین انواع زرشک ایرانی صادراتی متعلق به این خطه است.

برای  خرید اینترنتی زرشک پفکی کلیک کنید

در خراسان رضوی در حال حاضر بیشترین انواع  زرشک  که کشت می شود از نوع زرشک دانه اناری و پفکی است زرشک کوهی بیشتر در مناطق پر باران خراسان شمالی مثل بجنورد و یا در گلستان کشت می شود.

در حال حاضر مشکلاتی همچون عدم قرمزی زرشک ، و نرسیدن آن به مرحله قرمز شدن ، کم بار بودن درختان و …. در باغهای زرشک وجود دارد و کشاورزان را از تولید انواع زرشک منصرف می کند.

تفاوت آب و هوای هر منطقه بر نوع زرشک تاثیر گذار است به طوریکه در ایران و با توجه به آب و هوا هردو نوع زرشک قرمز و سیاه وجود دارد.

برای مطالعه کلیک کنید: مراحل کاشت داشت و برداشت زرشک چیست؟

 

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

زرشک گیاهی است که همواره مورد توجه ایرانیان بوده است و در انواع غذا ها به عنوان چاشنی به دلیل رنگ زیبا و طعم ترش و دلپذیری که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. زرشک ایرانی انواع مختلفی دارد که شامل زرشک سیاه ، زرشک پفکی ، زرشک کوهی و زرشک دانه اناری می باشد.

خواص زرشک ایرانی بسیار زیاد است و مصارف زیادی در داروهای گیاهی و همچنین طبخ غذا دارد.

 

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

    • زرشک سیاه

تفاوت زرشک دانه اناری قرمز و زرشک پفکی سیاه

یکی از انواع زرشک که در ایران کشت می شود زرشک سیاه است. زرشک سیاه با زرشک قرمز متفاوت است و خواص زرشک سیاه نسبت به زرشک قرمز بیشتر می باشد چرا که این نوع زرشک در محیط کوهستانی رشد می کند و به همین دلیل قیمت این نوع زرشک نسبت به زرشک قرمز گران تر است.

زرشک سیاه بیشتر برای دم نوش و آب زرشک استفاده می شود. این نوع زرشک  از انواع زرشک های آبی به حساب می آید و برای آب گیری از آن استفاده می شود . در زرشک سیاه ماده بربرین نسبت به مقدار آن در زرشک قرمز بیشتر است و به همین خاطر همین خاصیت زرشک سیاه از آن در داروهای سنتی استفاده می شود.

برای مطالعه کلیک کنید: خواص آب زرشک چیست؟ طرز تهیه آب زرشک

عناصر موجود در  نوع زرشک سیاه‌ رنگ شامل بربرین، پالماتین، عکسی اکانتین، مالیک اسید، آسکورییک اسید، کافئیک اسید، تانن، اورسولیک اسید و بتاکاروتن است.

از جمله خواص زرشک سیاه که  البته در سایر انواع زرشک هم یافت می شود  مبارزه با چربی هاست . در واقع به دلیل وجود ماده بربرین در زرشک می تواند با رسوب دادن چربی ها در رگ ها ، چربی ها را از بین برده و مانع از چاقی و اضافه وزن شود .

زرشک سیاه همچنین کمک به بهبود ناراحتی های کبدی کرده و همچنین به بهبود کبد چرب کمک می کند . همچنین به درمان کم خونی نیز کمک می کند.

 

    • زرشک دانه اناری

انواع زرشک ایرانی و خواص آن

یکی از انواع زرشک قرمز زرشک دانه اناری است که در پاییز چیده می شود . و روش چیدن آن با زرشک های دیگر متفاوت است . زرشک قرمز از قسمت خوشه چیده می شود . کشاورزان بعد از جدا کردن زرشک ها از خوشه ها آن ها را در مقابل آفتاب خشک می کنند .

زرشک دانه اناری نسبت به زرشک های قرمز دیگر کیفیت پایین تری دارد و رنگ قرمز آن کم رنگ تر است. به همین علت با قیمت پایین تری در بازار یافت می شود و بنا براین طرفداران خود را دارد.

در واقع بیشتر تفاوت زرشک های دانه اناری و پفکی به روش خشک کردن آن بر می گردد و ربطی به نحوه کشت ندارد چرا که روش کاشت انواع زرشک مشابه است.

زرشک دانه اناری در مقابل آفتاب و پس از جدا شدن از خوشه خشک می شود و بعد از خشک شدن ابتدا به روش طبیعی یا مصنوعی از طریق باد ، خوشه های خشک از آن جدا می شود و بعد با دستگاه  سورت خار و سنگ و سایر مواد اضافه جدا می شود .

    • زرشک پفکی

تفاوت زرشک دانه اناری و زرشک پفکی

یکی دیگر از انواع زرشک قرمز زرشک پفکی است . این نوع زرشک در مقایسه با زرشک دانه اناری مرغوب تر و با کیفیت تر است. در واقع تفاوت این زرشک و زرشک دانه اناری در روش خشک شدن است . زرشک پفکی در اویل پاییز همراه شاخه از درخت جدا می شود . و تا مدتی طولانی در انبار می ماند و همین طولانی شدن پروسه خشک شدن سبب بهبود کیفیت آن می شود.

در این روش شاخه ها را در اتاق هایی بزرگ مانند خوشه های انگور آویزان می کنند. و چون در فصل سرد این عملیات صورت می گیرد پروسه خشک شدن زرشک پفکی ،  دور از نور آفتاب و با دمای محیط انجام شده و در مدت زمان طولانی تر به پایان می رسد.

زرشک پفکی در مقایسه با زرشک دانه اناری ، 2 الی 4 ماه دیر تر به بازار می رسد و قیمت بالاتری دارد.

برای مطالعه کلیک کنید: تفاوت زرشک پفکی و زرشک دانه اناری چیست؟

    • زرشک کوهی

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

یکی دیگر از انواع زرشک که به دلیل منطقه کشت با دیگر انواع زرشک متفاوت است زرشک کوهی است. زرشک کوهی بیشتر در کوهستان ها کشت می شود.

زرشک کوهی از دسته انواع زرشک هایی است که به صورت خود رو در مناطق کوهستانی رشد می کند و میزان عملکرد آن بستگی به شرایط ایده آل آب و هوایی دارد.این نوع زرشک بیشتر در مناطق پر باران رشد می کند .

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

تفاوت زرشک سیاه با قرمز

دیدگاهتان را بنویسید